Samstag, 16. Januar 2010

US-amerikanische Behörde für Lebensmittel- und Arzneimittelsicherheit FDA zu Bisphenol A BPA

Das seit längerem erwartete, neue FDA-Statement zu BPA ist draussen. Darin steht u.a.:
At this interim stage, FDA shares the perspective of the National Toxicology Program that recent studies provide reason for some concern about the potential effects of BPA on the brain, behavior, and prostate gland of fetuses, infants and children.
Die Washington Post titelt, die Behörde mache eine Kehrtwende in der Beurteilung:
Reversing itself, FDA expresses concerns over health risks from BPA
Das Blatt "Milwaukee Wisconsin Journal Sentinel", das seit mehreren Jahren intensiv und kritisch über BPA berichtet, sieht die Sache gleich:
FDA does about-face on exposure to BPA
Die New York Times ist nüchterner:
F.D.A. Concerned About Substance in Food Packaging
Dem FDA-Statement wenig abgewinnen kann der Verband der europäischen Plastikhersteller, Plastics Europe. Via seine dem Thema gewidmete Site



teilt er
mit:
The HHS statement issued today confirms that exposure to BPA in food contact products has not been proven harmful to children or adults. (...) While the group recognizes that HHS and FDA are attempting to address public confusion about BPA, the industry group is disappointed that some of the recommendations are likely to worry consumers and are not well-founded. Plastics made with BPA contribute safety and convenience to our daily lives because of their durability, clarity and shatter-resistance. Can liners and food-storage containers made with BPA are essential components to helping protect the safety of packaged foods and preserving products from spoilage and contamination. The industry remains committed to consumer safety, and will continue to review new scientific studies concerning the safety of BPA.
Die europäischen Plastikhersteller lassen ihre Kommunikationsabteilung auch twittern. Dass der Account, der offensichtlich dazu dient, BPA-freundliche Meldungen zu streuen, "ChemicalsExpert" heisst, ist zu offensichtlich ein PR-Manöver, als dass die Namensgebung der Stärkung der Glaubwürdigkeit sehr dienlich sein könnte.
Uebrigens ist es bald genau ein Jahr her, dass Vertreter von Coca-Cola, Alcoa, Crown, North American Metal Packaging Alliance, Inc., Grocery Manufacturers Association (GMA), American Chemistry Council und Del Monte in Washington zusammensassen und berieten, wie zu verhindern wäre, dass ihnen die Felle in Sachen BPA davonschwimmen. Das Protokoll des Treffens berichtet von Erwartbarem an PR-Einfällen. Man diskutierte offenbar u.a auch die Idee, einer “pregnant young mother who would be willing to speak around the country about the benefits of BPA”. Das Protokoll kam ans Licht u.a. via den Wissenschaftsblog "Effect Measure".

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